Kategorier
fødevarer

Periodisk faste – hvad er det?

Her kan du blive klogere på, periodisk faste – hvordan man gør det, og hvilke gavnlige bivirkninger, det har på kroppen.

Periodisk faste eller intermittent fasting, som det også hedder, er en diæt, der er særdeles effektiv, hvis man vil tabe sig.

Den er blevet meget populær indenfor de senere år – især indenfor fitness / styrketræningkredse. Her bruges den som en måde til at holde sig “lean” sådan at musklerne står helt skarpt defineret.

Definition på periodisk faste Periodisk faste går ud på at man i en vis tidsperiode slet ikke indtager kalorier. Eller med andre ord: man faster i en periode – deraf navnet “periodisk faste”.

Når man kører en periodisk faste, er det vigtigt at man overhovedet ingen kalorier indtager i den tid, fasten står på. Det eneste, man må indtage er vand, kaffe eller te. Og så skal man selvfølgelig huske hverken at bruge mælk eller sukker.

Det gode ved denne form for diæt er at man må spise lige hvad man vil i “spisevinduet” (perioden fra fasten er forbi og til den begynder igen), så man behøver ikke at tænke på at man skal undgå fx sukker, kulhydrater eller fedt.

Periodisk faste – forskellige variationer:

De mest almindelige former for periodisk faste er:

  • 20:4-kuren. Her faster man i 2o timer og har et “spisevindue” på 4 timer, hvorefter man faster i 20 timer igen.
  • 16:8-kuren. Faste i 16 timer og “spisevindue” på 8 timer.
  • 5:2-kuren. 5 dages spisevindue efterfulgt af 2 dages faste.
  • Faste hver anden dag – Faste hver anden dag og spise hver anden dag.
  • Ét måltid om dagen. Bestem selv, hvor lang spisevinduet skal være – dog max. 1 time.

Hvilken variant, man vælger er selvfølgelig helt op til én selv, og afhænger af hvilke resultater, man ønsker. Og hvad der rent praktisk kan lade sig gøre.

Jeg har selv kørt periodisk faste i længere tid, og har således gjort mig nogle erfaringer mht. hvad man kan gøre for at overholde fasten. Det kan være ret svært, især i starten, at gå i så mange timer uden noget at spise. Derfor vil jeg også anbefale at man ikke starter med en 24 timers faste, eller mere, første gang. Men i stedet faster i omkring 16 timer, og så trapper op derfra.

5 tips til at holde fasten

1. Børst tænder, hvis sulten trænger sig på. Det gør at man ikke rigtig har lyst til at putte mad i munden.

2. Tyg sukkerfrit tyggegummi – det “snyder” én til at tro at man spiser, og lysten til rigtig mad forsvinder. (Husk det selvfølgelig skal være sukkerfrit tyggegummi)

3. Dyrk motion – det får én til at tænke på noget andet, end at man er sulten.

4. Drik en masse vand – det fylder op i mavesækken, og giver en vis mæthedsfornemmelse.

5. Start stopuret på din mobil, når du begynder fasten. Så kan du hele tiden tjekke, hvor mange timer, du har fastet, hvilket er med til at motivere til at blive ved.

Når man har fastet nogle gange, vil man opleve at det bliver nemmere ikke at bukke under for sulten.

Når man faster i op til 24 og 48 timer, kommer og går sulten med jævne mellemrum, og når den kommer, er det kun en lille trang, som man ret nemt kan skubbe til side.

Når man er færdig med sin faste, er det en god idé ikke at overkompensere ved at overspise ved fx at spise to BigMac-menuer og en stor sundae ice med chokolade sauce bagefter.

Gør man det, er det som at tage to skridt frem og ét tilbage. Dvs. man kommer kun halvt så hurtigt i mål med sit vægttab. Det er bedre bare at spise som man normalt gør, selvom det er svært de første gange, man faster. Men man vender sig til det.

Periodisk faste har (efter sigende) en del sundhedsmæssige fordele og bivirkninger. Så derfor kan dét også være en grund til at man kører periodisk faste, fremfor at årsagen er at man vil tabe sig.

Er det sundt at faste?

Der er mange, der synes dat det er fanatisk at følge periodisk faste-diæter, fordi det kan virke ekstremt. Mange er også i tvivl om, hvorvidt det er sundt at udsætte kroppen for en total mangel på tilførsel af energi i så lange perioder af gangen.

Når man faster, bliver éns stofskifte påvirket, og når man har gået længe nok uden at indtage kalorier, vil éns krop begynde at tømme sine kulhydrat / sukkerdepoter, for at få energi.

Fortsætter man så sin faste længe nok til at sukkerdepoterne er helt tomme, vil kroppen begynde at hente energi fra fedtdepoterne. Denne tilstand kaldes ketose, og her forbrænder man ren fedt. Og det er denne egenskab ved periodisk faste, der gør den så effektiv, som en måde at tabe sig på.

Ketose tilstanden, er den som visse forskere mener, kan være gavnlig på sygdomme som fx diabetes, alzheimers og kræft. En del af forklaringen på, hvorfor ketose tilstanden (hvor kroppen altså er tom for kulhydrat / sukker) er gavnlig mod kræft, er at kræftceller har det godt med sukker, men ikke så godt med fedt. Og når cellernes ikke får nogen næring i form af sukker i fasteperioden, resulterer det i at cellerne ikke deler sig unødvendigt.

NB! Om periodisk faste er sundt for dig og din krop, bør du rådføre dig med din læge om.


Læs også artiklen: Er morgenmad dagens vigtigste måltid?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *