Kategorier
Motion sundhed

Hvad er tabata træning?

Tabata træning hvad er det, og er det effektivt?

Hvad betyder Tabata?

Selve navnet “Tabata” betyder ikke noget i sig selv, da det er efternavnet på den japanske professor Izumi Tabata (født 1956), som er opfinderen af træningssystemet: the Tabata Protocol.

Izumi Tabata lavede i begyndelsen af 1990’erne en række studier sammen med sit hold på National Institute of Fitness & Sports i Kagoshima i Japan, som mundede ud i træningsformen, som i dag bare kaldes: Tabata.

Tabata træning – hvad er det?

De forsøg, som Izumi Tabata og hans hold eksperimenterede med, gik ud på at undersøge indvirkning af HIIT (High Intensity Interval Training) på aerob og anaerob kondition, og sammenligne det med, det man kalder steady-state træning.

Tabata-træningsformen går ud på at man udfører høj intensiv træning i 20 sekunder, og derefter hviler i ti sekunder. Dette gentager man otte gange på fire minutter, og så har man udført én Tabata runde. Det er ligemeget, hvilke øvelser, man udfører, så længe de formår at bringe pulsen helt i vejret med fuld kraftanstrengelse. Det kunne fx være burpees, sprællemænd, jump squats og så videre. I bund og grund er der tale om en modificering, eller en anden måde at udføre High Intensity Interval Training træning på.

Eksempler på gode Tabata øvelser:

  • Burpees
  • Jump Squats
  • Mountain Climbers
  • Mavebøjninger
  • Armbøjninger
  • Jump Lunges

Her kan du se en instruktionsvideo, der udførligt forklarer, hvordan man laver burpees, som er en rigtig god øvelse til at få pulsen op med:

Burpess

Her kan du se, hvordan man laver Jump Squats, som også er en rigtig god øvelse til at få pulsen op med:

Jump Squats

Sådan udfører man “Mountain Climbers”:

Jump Lunges er også særdeles effektive til at få pulsen op hurtigt og dermed oplagt til Tabata træning:

3 fordele ved Tabata træning

  1. Det er en yderst effektiv måde at forbrænde fedt
    Én af de største fordele ved Tabata træning er at den er meget effektiv til at forbrænde fedt. Så hvis man ønsker at tabe sig, er Tabata noget, man med fordel kan benytte sig af.
    Efter Tabata træning fortsætter kroppen med at forbrænde kalorier efterfølgende i løbet af dagen, selvom den er i hvile. Der findes undersøgelser, der viser, at stofskiftet er påvirket i op til så meget som et døgn efter en Tabata træning.
  2. Det er effektivt og tidsbesparende
    En anden stor fordel ved Tabata træning er at det kan klares på meget kort tid og stadig være særdeles effektivt til at komme i bedre form og forbrænde fedt.
  3. Bevarer muskelmassen
    Tabata-træning hjælper med at bevare muskelmassen og øger samtidig stofskiftet. Dette er ideelt for dem der gerne vil af med fedtet, men beholde musklerne, eller træner for at opnå større muskler.

Opsummering

Tabata-træningsformen er udviklet i begyndelsen af 1990’erne i Japan, og bygger på HIIT-træning. Det vil sige højintensiv træning, der er delt op i intervaller.

Træningsformen har en del fordele, såsom at den tager meget mindre tid at udføre end så mange andre træningsformen, men hvor den samtidig er meget effektiv til at sætte forbrændingen i vejret, hvilket forsætter i op til 24 timer efter træningen er afsluttet. Dette er medvirkende til effektiv fedtforbrænding, der gør at man taber sig, og det er uden tab af muskelmasse, så hvis dette er hvad man gerne vil opnå, er Tabata-træning yderst effektivt og anbefalelsesværdigt.

Det er især en god træningsform for den slags mennesker, som ikke har så meget tid til deres træning af den ene eller anden årsag. Det kan fx være at man har et arbejde, der tager det meste af ens tid, eller måske har man fået børn, hvilket også er noget, der virkelig kan tage tid fra éns træning. Derfor er det meget belejligt og praktisk at man ved at bruge mindre tid på sin træning, kan opnå samme resultater som hvis man brugte meget mere tid.


Læs også vores artikler om: